Το σκεπτικό του προγράμματος
"ΟΙ ΜΙΚΡΟΙ ΓΕΩΡΓΟΙ ΣΤΗΝ ΠΟΛΗ"

Η ανάπτυξη των μικρών παιδιών, κυρίως κατά τη νηπιακή ηλικία αλλά και στις πρώτες τάξεις του δημοτικού σχολείου είναι πολύ σημαντική για τη διαμόρφωση της ταυτότητάς τους, την αναγνώριση αποδεκτών μορφών κοινωνικής συμπεριφοράς καθώς και για την ανάπτυξη της επίγνωσης των επιπτώσεων κάθε ατομικής ενέργειας στο κοινωνικό σύνολο. Τα παιδιά σε αυτή την περίοδο δοκιμάζουν τον εαυτό τους, αναζητούν όρια, αφομοιώνουν έννοιες, αποκτούν γνώσεις για τον κόσμο και τον εαυτό τους και οριοθετούν ένα προσωπικό μοντέλο συμπεριφοράς.

Σύμφωνα με όλα τα παραπάνω θεωρούμε ότι σε αυτή την περίοδο της ανάπτυξης των μικρών παιδιών διαμορφώνεται μια μοναδική ευκαιρία για να αποκτήσουν μια σωστή εικόνα και για το φυσικό περιβάλλον, για τη ζωή φυτών και ζώων και, βέβαια, να αναπτύξουν μια ευαίσθητη ματιά για το περιβάλλον γύρω τους. Αυτή η περίοδος είναι η κατάλληλη για να αναπτύξουν θετικά συναισθήματα για το περιβάλλον και για να αναγνωρίσουν τον εαυτό τους ως κομμάτι ενός ευρύτερου σύμπαντος.

Τα μικρά παιδιά, κυρίως αυτά που μεγαλώνουν στις ασφυκτικές συνθήκες μιας μεγάλης πόλης, έχουν ανάγκη να αποκτήσουν βιωματικά γνώσεις για τα φυτά και τα ζώα, να καταλάβουν πώς λειτουργούν οι οργανισμοί και ταυτόχρονα να κατανοήσουν και την ατομικότητά τους ως μέρος του φυσικού περιβάλλοντος ώστε να το αγαπήσουν και αργότερα, ως ενήλικες, να το προστατέψουν.

Δημιουργήσαμε έτσι ένα εκπαιδευτικό πρόγραμμα που μπορεί να προσφέρει ευκαιρίες γνωριμίας με τη φύση ώστε να αποκτήσουν γνώσεις για τα φυτά, τα ζώα και τις αγροτικές εργασίες των ανθρώπων και ταυτόχρονα να ευαισθητοποιηθούν βιωματικά με την ελληνική παραδοσιακή αγροτική ζωή, μέσω προσομοιώσεων σχετικών δράσεων.

Μέθοδο προσέγγισης

Υιοθετώντας τις βασικές αρχές της Μοντεσσόρι διαμορφώσαμε το πρόγραμμά μας έτσι ώστε να στηρίζεται στην βιωματική προσέγγιση, στην ανάπτυξη και καλλιέργεια όλων των αισθήσεων, στη δημιουργία συνθηκών μέσα στις οποίες τα παιδιά ανακαλύπτουν με παιγνιώδη τρόπο την γνώση, ασκούν την ελευθερία τους μέσα στα όρια μιας ομάδας, μαθαίνουν να παρατηρούν, να συμπεραίνουν και να γενικεύουν. Ταυτόχρονα δημιουργούμε εκείνες τις συνθήκες που οδηγούν στην καλλιέργεια ενός κλίματος συναισθηματικής σύνδεσης του παιδιού με τη γνώση.

Παράλληλα δημιουργούμε προσομοιώσεις αγροτικής ζωής μέσα από τις οποίες τα παιδιά καλλιεργούν δεξιότητες γνωστικές (διαχειρίζονται έννοιες, κατανοούν ιδιότητες, αντιλαμβάνονται χαρακτηριστικά κλπ.) και κοινωνικές (λειτουργούν σε ομάδες, περιμένουν τη σειρά τους, κατανοούν την αλληλεπίδραση κλπ.) και ταυτόχρονα διαμορφώνουν δεξιότητες αναγνώρισης και έκφρασης των συναισθημάτων τους.

Το παιχνίδι και η διασκέδαση των παιδιών με κινητικές ασκήσεις και τραγούδια είναι φυσικά ένας βασικός πυλώνας της μεθοδολογικής προσέγγισης. Βασικός στόχος εξάλλου του προγράμματος είναι η χαρά των παιδιών. Το πρόγραμμα αξιολογήθηκε από το ΙΕΠ και εγκρίθηκε από το Υπουργείο παιδείας (απόφαση 11 της 12ης/05/2009) καθώς και από το πολιτιστικό ίδρυμα του ομίλου της τράπεζας Πειραιώς (ΠΙΟΠ) ως προτεινόμενο εκπαιδευτικό πρόγραμμα για το έτος 2016-2017. 

Δραστηριότητες Προγράμματος

Οι δραστηριότητες του προγράμματος στηρίζονται σε προσομοιώσεις της καθημερινής ζωής στην ελληνική ύπαιθρο, αξιοποιούν την ανακάλυψη του περιεχομένου κάθε γνωστικού αντικειμένου, πειραματίζονται και λειτουργούν ατομικά και σε ομάδες για να επιτελέσουν ένα έργο. 

Το παιχνίδι και το τραγούδι, η κίνηση και η άσκηση όλων των αισθήσεων είναι τα εκπαιδευτικά εργαλεία για να πραγματοποιηθούν οι δραστηριότητες.

Η πολυετής εμπειρία μας σε πολλά δημόσια και ιδιωτικά σχολεία, όπως στο Κολλέγιο Αθηνών, Εκπαιδευτήρια Δούκα, Καντά, Μάνεση, Εράσμειος σχολή, Εκπαιδεύτρια Κωστέα-Γείτονα (Συστατικές επιστολές διαθέσιμες εφοσον ζητηθούν) και πολλά άλλα καθώς και σε παιδικούς σταθμούς, ιδιωτικούς και δημοτικούς, μας δίδαξε ότι οι ανάγκες και τα ενδιαφέροντα των παιδιών διαμορφώνουν κάθε φορά τη δομή και την ποικιλία των δραστηριοτήτων στο χώρο όπου πραγματοποιούνται.

 

Η χρονική διάρκεια των εργαστηρίων καθορίζεται ανάλογα με την ηλικιακή ομάδα που ανήκουν τα παιδιά και το είδος του εργαστηρίου.

 

 Οι δραστηριότητες για τις οποίες διαθέτουμε και το κατάλληλο εκπαιδευτικό υλικό και τον απαραίτητο εξοπλισμό είναι οι ακόλουθες:

  • Ο κύκλος του ψωμιού (γνωριμία με το σιτάρι- καρπό, χειρόμυλος, άλεσμα, ζύμωμα ψωμιού και ψήσιμο)
  • Τα έθιμα των γιορτών όπως η κυρά Σαρακοστή, κούλουμα ,λαγάνα-χαρταετός, Πάσχα-λαμπάδες-λαζαράκια
  • Γνωρίζω τους σπόρους (συλλογή σπόρων, γνωριμία με καρπούς και λουλούδια, οργάνωση ενός κήπου)
  • Ένα νέο φυτό γεννιέται (σπορά, μοσχεύματα, καταβολάδες, μεταφύτευση)
  • Ένα ακόμη ζώο γεννιέται (τοποθέτηση εκκολαπτικής μηχανής και εκκόλαψη αυγών, εκτροφή του μεταξοσκώληκα)
  • Ο τρύγος (σταφύλια, πατητήρι, κρασί, ξύδι, απόσταξη, προϊόντα μούστου, σταφύλι και αρχαία Ελλάδα )
  • Το πολύτιμο γάλα (παρατήρηση κατσίκας, άρμεγμα, διαδικασία παραγωγής τραχανά και χυλοπίτας)
  • Το εργαστήρι των ζυμαρικών (παρατήρηση έτοιμων ζυμαρικών και υλικών, παρασκευή ζύμης, άνοιγμα φύλλων και πλάσιμο για χυλοπίτες, δίπλες, κριθαράκι και τραχανά)
  • Η ευλογημένη ελιά ( ο μύθος Αθήνα και Αθηνά, το δέντρο, οι ελιές, το λιομάζωμα, το λιοτρίβι,ελιόψωμο, λαδόψωμο,λουκουμάδες )

Χρειάζεστε περισσότερες Πληροφορίες?

Συμπληρώστε την παρακάτω φόρμα και ένας υπεύθυνος θα επικοινωνήσει μαζί σας
Please fill the required field.
Please fill the required field.
Please fill the required field.